Jeg går i 10. klasse, og har i den senere tiden gjort en skrekkelig oppdagelse. Svært mange av mine medelever er enten dumme, late eller de prøver å lure læreren.
Vi har nettopp hatt en liten runde med prosjekter og fremlegg. Mine medelever har levert oppgaver og vist oss det de har jobbet med, men det er en ting som stadig dukker opp.
Vår lærer har så vidt tatt steget ut i den digitale hverdag, og har med det ønsket av vi skal oppgi kilder så at vi "ikke kan klipp ut og lim inn". Min far har lært meg meget om kildehenvisninger og presis hvordan jeg bør gjøre det når jeg henter informasjon fra internett til bruk i skoleoppgaver. Så vidt jeg vet skal dette gjøres slik:
Skriv den nøyaktige URL og dato fra når du hentet informasjon derfra.
Eks:
Kildehenvisning skal gis når du bruker faglige poeng fra andre, dvs. når du tar inn i din tekst sitat, et standpunkt, en argumentasjon eller en del av en argumentasjon, en analogi eller illustrasjon, en saksopplysning en fortolkning av filosofens poenger eller liknende. Unntatt er momenter som regnes som allment kjente.
Kilde: http://www.hf.uio.no/ifikk/filosofi/exphil/kildehenvisninger.html 29.4.2006
Slik jeg har sett utallige ganger er det gjort slik:
Kildehenvisning skal gis når du bruker faglige poeng fra andre, dvs. når du tar inn i din tekst sitat, et standpunkt, en argumentasjon eller en del av en argumentasjon, en analogi eller illustrasjon, en saksopplysning en fortolkning av filosofens poenger eller liknende. Unntatt er momenter som regnes som allment kjente.
Kilde: google.
Dette synes jeg er ganske hårreisende, i hvertfall det faktum at læreren lar det passere!
Hvordan skal folk lære seg dette hvis de selv ikke på skolen får skikkelig rettledning? Dette gjelder ikke bare tekst, men også bilder i stor grad. Selv om det står (eks.) NRK på selve bildet, er fortsatt kilden gitt "google".
Så, gjør de dette fordi de ikke vet bedre? Gjør de det fordi de ikke orker å gjøre en skikkelig jobb? Gjør de det fordi de har brukt kilder de vil at læreren ikke skal vite om?
Har DU et synspunkt på saken? Del det gjerne!

35 kommentarer In " Kilde: Google "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
mai 1st 2006 at 10:01 pm
hehehe hadde en skremmende lik sak på skolen min (vk1) for bare noen dager siden. der hadde også en gruppe unnasluntrere levert et prosjekt der de skrev at en av kildene var google. ja.
nei, altså jeg synes det er helt ok. er jeg læreren hadde jeg bare strøket hele dritten om jeg så det ikke var deres måte å skrive på. dessuten kan det være lett å skrive av en setning her og der når man ikke kan få formulert det passende på sin egen måte. det jør jeg noen ganger, men hvorfor ikke lære stoffet nåe man likevel skal sitte med det?
hvis man ikke gjør det får man bare igjen for det senere.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 1st 2006 at 10:03 pm
gooogle er et utrolig fint dyr
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 1st 2006 at 10:05 pm
Å google-googler-har googlet
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 1st 2006 at 10:09 pm
Om man ikke kan vise til kilde og eksakt hvor denne kilden befinner seg (sideanvisning / URL) bør alt som henvises til denne kilden bli strøket.
En ting er at man lett kan kopiere andres verk for så å ikke oppgi kilde. En annen ting er at den som leser / retter skal kunne finne frem til kilden uten å måtte lete i bøker og på internett. Enhver oppgave / artikkel / reportasje skal inneholde korrekt informasjon og hvor denne informasjonen kan hentes om man benytter kilder i det man skriver.
Det er en selvfølge!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 3rd 2006 at 3:53 pm
#4
Jepp, skjønner ikke hvorfor lærerne lar det gå!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 3rd 2006 at 3:56 pm
En webside er ikke en kildehenvisning. Rett og slett fordi websiden ikke eksisterer om 100 år.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 3rd 2006 at 7:20 pm
#6
Det er jo tull. Kan du spå i framtiden?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 3rd 2006 at 7:28 pm
#7 Nei, på spørsmålet ditt.
Og nei, til påstanden din, det er ingen sikker kilde. For å være helt presis, så vet vi ikke om websiden finnes der om 100 år.
En webside kan ikke refereres til i en vitenskapelig artikkel.
Men du kan selvfølgelig referere til nettsteder her på VGB.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 3rd 2006 at 7:29 pm
der tok jeg meg sjøl, det skal stå nøyaktig og ikek presis….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 3rd 2006 at 7:30 pm
#6 Det kan løses enkelt ved å ta en utskrift, av websiden, med fullstendig URL og legge den som vedlegg til oppgaven. Så om 100 år kan kildehenvisningen fortsatt leses / kontrolleres om det skulle være interessant – og om siden er borte fra nettet..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 3rd 2006 at 7:31 pm
Hehe!
Lærerne mine er mye dummere! Elevene refererer til google ja. Men de har også hentet infoen rett ut.
Kommentar: Utskrift?
Karakter: 4
Jeg sier: DREP, STRYK!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 3rd 2006 at 7:33 pm
#8 Innlegget tar utganspunkt i kildehenvisninger i oppgaver levert av skoleungdom. De skriver svært skjelden vitenskapelige artikler som blr lest om 100 år.
Gjelder det universitet / forskning er jeg helt enig. Internett kan benyttes,som bakgrunnsinformasjon / oppslagsverk, men ikke som kilder.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 3rd 2006 at 7:36 pm
#11 Utskrift av siden de har hentet informasjon fra. Ikke utskrift fra siden de har kopiert – kopi er juks = stryk!
Les #2 så skjønner du hva jeg mener;)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 3rd 2006 at 7:38 pm
#13
De kopierer oppgavene sine rett fra daria, propaganda og skolenett jo. :/
Men lærerne skal ikek være så strenge på det “denne gangen” heller.
Det er utrolig urettferdig å tenke på når du selv har sittet oppe hele natta for å bli ferdig..
Noen har kopiert stort sett hele oppgava si og får 5.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 3rd 2006 at 7:42 pm
På vår skole har vi noe som heter Its Learning. Ett norskprodusert intranett beregnet på skoler og andre bedrifter.
Det er vanlig at elever leverer oppgaver og prosjekter på dette nettstedet.
Det nye med Its Learning fra høsten av er at nå kan skolen kjøpe ett tilleggsprogram til denne, som gjør at den finner igjen alle ord som er klippet og limt fra nettet, uansett hvor på nettet. Teksten blir gjengitt med gule overtstrykninger der det er direkte hentet, og læøreren får oxo vite i prosent hvor mye av oppgaven som er klipp og lim, også det som er bare litt setningsredigert.
Så da blir det slutt på slike juks og feilgitte karakterer. Jeg sier bare.. På tide!!
Klemmer Yetien…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 3rd 2006 at 7:45 pm
#10 Enig.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 3rd 2006 at 7:48 pm
En skoleoppgave må jo også ha sikre kilder. Men ikke så sikre som på universitet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 4th 2006 at 12:41 pm
jeg er uenig..man må få lov til å skrive om setninger uten at det skal være juks..
synes hele diskusjoenen bare er helt på jordet, og hvis folk har lysst til å jukse la dem. du vet jo at du ikke har gjort det, og det er jo det viktigste, for da vet du også at du har gjort deg fortjent til den karakteren som er satt.og det er ikke nødvendigvis alle som får 5′ere osv på prosjektene sine selv om de “jukser” noen er heldige og får det bare. andre får en middels oppnåelse.
bry deg med ditt.!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 4th 2006 at 2:10 pm
Går du i tiende klasse og er forsker?? Wow må si jeg er litt forvirret her jeg sitter..hehe:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 4th 2006 at 8:10 pm
I akademisk sammenheng (universitet/høyskoler) er praksisen varierende. Noen fagmiljøer tillater bruk av nettsider som kilder, andre gjør det ikke.
Prinsippet er uansett, som andre her har poengtert, at kilden skal oppgis og være mulig å finne tilbake til.
Å sette Google som kilde er omtrent like nøyaktig som å skrive at informasjonen er hentet fra “et sted”, eller “en bok”.
Jeg husker fra min egen tid i ungdomsskolen og videregående at en del oppga “Internett” som kilde – noe som muligens er enda litt verre.
Jeg er helt enig med bloggeren her i at det er sjokkerende at læreren tillater slikt. Korrekt angivelse av kilder er noe som bør læres så tidlig som mulig.
Dessverre er det mange lærere som ikke henger med i den teknologiske utviklingen. Om det skyldes deres egen uvilje eller manglende kurstilbud fra skolemyndighetenes side skal jeg ikke spekulere i, men det er uten tvil viktig at lærerne forstår seg på hvordan Internett skal behandles som kilde til informasjon.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 4th 2006 at 9:27 pm
#18 Det er en grunn til at juks kalles juks da…
#19 Hehe, kjempegøy ja. Jeg er ikke forsker, men jeg er skribent i denne bloggen, og tar for meg ting i MIN hverdag som er relatert til kommunikasjon, teknologi og ungdom. Jeg har ikke forsket på dette, men har sett tendenser i klassen og på skolen. Du har vel forsket på hvem som er forskere gå jeg ut ifra. Bare fordi man skriver om et tema betyr ikke at man må være forsker i/på emnet.
#20 Kjempe, det er sant. Lærerne må skjerpes på dette området, særlig når de ber om at vi oppgir kilder.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 4th 2006 at 10:06 pm
“Jeg går i 10. klasse” Jeg gaar paa universitetet og mine kildevisninger er laaaaangt unna det du beskriver her. Dog jeg bruker ikke Google som kilde. Og en ting til, jeg skriver ikke like vettugt og bra.
Hatten av, faktisk jeg kaster hatten til himmels, for deg…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 4th 2006 at 10:21 pm
#18 Denne diskusjonen er så langt fra jordet som det er mulig å komme. Dette er faktisk veldig viktig og høyst relevant for alle i skolesammenheng, uansett trinn man befinner seg på.
Det er IKKE ok å klippe å lime sammen en oppgave, for så å oppgi Google som kilde. Det er IKKE ok at man kan få 4 eller 5 på en oppgave man ikke selv har skrevet. Hva betyr da den karakteren? Hvor mye er egentlig en 5-er da verdt?
Hva da, når disse ungdomsskoleelevene skal søke seg inn på linjer på videregående med stor søkermasse. Selv var jeg én av 200 søkere da jeg søkte meg til musikklinjen i Bergen, og jeg var en av de heldige som kom inn. Men jeg jobbet hele ungdomsskolen for å få gode nok karakterer. Jeg hadde ikke syntes det var så morsomt om jeg hadde blitt skvist ut av en som (bokstavelig talt) hadde surfet seg gjennom ungdomsskolen og fått gode karakterer på andres arbeid.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 4th 2006 at 10:23 pm
Fysj, jeg fant en og/å-feil i min egen kommentar!! *klapse på hånden*
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 5th 2006 at 12:24 pm
Jeg synest ColonelSteelz tar opp et fint poeng her. Og jeg er helt enig med ham og #20: Ja, det er totalt uakademisk å bruke google som en kilde. Google er jo en søkemaskin for kilder og ikke en kilde i seg selv.
Når det er sagt så mener jeg at det er helt berettiget å bruke internettkilder som akademiske kilder. Jeg har selv skrevet masterarbeid i Tyskland, et land som er mye strengere enn norske universiteter på korrekt kildebruk. Og her er det helt uproblematisk å bruke internettkilder sålenge disse er notoriske og etterprøvbare. Hvis norske universiteter avviser dette, slik som #20 sier, så mener jeg denne avvisningen er ubegrunnet. I vitenskapelig arbeider kommer man av og til i den situasjonen at kilder kun er å finne på internett, enten fordi de aldri ble skriftlig publisert, eller fordi de skriftlige kildene er utilgjengelige. Da vil det jo være helt intetsigende å ikke kunne bruke internettutgaver, når henvisningen for øvrig oppfyller akademiske kriterier.
Når dette er sagt, så spurte jo tross alt ColonelSteelz om situasjonen på ungdomsskolen og ikke ved universitetet. Selv om det akademiske ideal selvsagt er et annet enn på universitetet, mener jeg at heller ikke ungdomsskolelærere skal tillate slike referanser som her vist til. Men helt ærlig talt: Lærer ungdomsskolelærere noe som helst om kildehenvisninger? Og lærer lærere noe om dette i sin lærerutdanning?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 7th 2006 at 1:20 pm
#22
Bra det finnes oppegående studenter og da:P
Takk for hattavtakning;)
#23 hELT RIKTIG.
#25 Bra, fint å høre at andre er enige!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 7th 2006 at 6:19 pm
ey du er på forsiden av den bloggsidegreia:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 7th 2006 at 6:59 pm
Altså, da jeg gikk på ungsomsskolen drev vi ikke med å vise til kilder i det hele tatt. Sannsynligvis gjør de dette fordi de ikke har fått klare retningslinjer for hvordan man skal henvise til kilder.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 7th 2006 at 10:45 pm
går du serr i 10. klasse og sier: “Min far har lært meg meget…”?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 9th 2006 at 7:32 pm
#27, Jøss, hvor?
#28 Lenge siden du gikk der? Vi startet med det nå, siste halvår av 10.
#29 Ja, jeg går seriøst i 10. klasse, og kan aldri lære nok av min far. Har tyedligvis ikke lært kildehenvisninger på skolen i alle fall…
Var det det du lurte på?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2006 at 5:27 pm
# 30 og # 27 Heisann jeg regner med at innlegget ditt ble lagt ut på http://www.vg.no/lesernesvg og det er jo flott
Interessant innlegg apropos!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2006 at 5:35 pm
Slik var det i klassen min også da jeg gikk i 10ende. Det var nesten ingen som oppga kilder og mange brukte det klipp og lim prinsippet(noen kopierte også hele artikkler) uten at det fikk særlige konsekvenser for dem.
Men slik jeg ser på det, er det bare seg selv de lurer. Nå når jeg går på VGS er det blitt mye strengere på det feltet, og de som før brukte klipp og lim får nå dårlige karrakterer fordi de aldri lærte seg å produsere egene tekster.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2006 at 6:03 pm
Er ikke det bare sånn at læreren kan skrive inn en linje fra oppgaven inn på en søkemonitor så kommer det opp med én gang hvis eleven har skrevet av?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 14th 2006 at 11:29 pm
Jesus kristus!
Vi hadde netopp KRL-prosjekt, der en oppgave i oppgaven var å oppgi kilder.
Jeg var den eneste som leverte full kildehenvisning og hva faen tror dere læreren min sa når jeg satte spørsmålstegn ved det?
“Bare glem kildene”
OMFG!! Jeg blir opgitt…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 15th 2006 at 3:35 pm
Det er ikke vanskelig å skrive kildehenvisning..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende